Mes Facebook-e

A+ A A-

Įrašai, filtruoti pagal datą: Kovas 2017

Pirmosios pagalbos mokymai Visuomenės sveikatos biure

Kovo 30 d. Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos biure susirinko slaugytojų padėjėjos pasimokyti pirmosios pagalbos teikimo pagrindų. Retas, kuris moka suteikti profesionalią pirmąją pagalbą. Daugelis mūsų tik įvykus nelaimei suprantame, kaip svarbu mokėti suteikti pirmąją pagalbą. Visuomenės sveikatos biuro specialistai išdėstė suaugusio žmogaus pradinio gaivinimo algoritmą, parodė automatinio išorinio defibriliatoriaus naudojimo principus.
Svarbu atpažinti ir mokėti įvertinti pavojingą būklę, pradėti neatidėliotinus veiksmus. Taip galima išgelbėti daugelio žmonių gyvybę.

Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos biuro specialistė B.Kazilevičienė

Pasvalio Visuomenės Sveikatos Biuras nuotrauka.
Pasvalio Visuomenės Sveikatos Biuras nuotrauka.
Pasvalio Visuomenės Sveikatos Biuras nuotrauka.
Pasvalio Visuomenės Sveikatos Biuras nuotrauka.
 
 
 

 

Skaityti daugiau ...

Pasaulinė tuberkuliozės diena: žinokime simptomus ir apsisaugojimo galimybes

Kovo 24-ąją minima Pasaulinė tuberkuliozės (toliau – TB) diena. Minint šią dieną, norime dar kartą priminti apie tuberkuliozės problemą, simptomus, prevencijos priemones, visuomenės sąmoningumo svarbą.

TB problema itin aktuali Pasvalio rajone. Pasvalio rajono savivaldybės rodiklis patenka tarp 12 savivaldybių, kurių rodikliai rodo blogą situaciją šios ligos atžvilgiu. 2015 m. sergamumas TB padidėjo (lyginant su ankstesniais metais) ir siekė net 115,8 atvejus (100 000 gyventojų). Lyginant 2014–2015 m. Pasvalio r. duomenis su respublikos ir Panevėžio apskrities duomenimis, pastebima, kad Lietuvos vidurkis buvo viršytas apie 2–3 kartus. 2015 m. Pasvalio r. savivaldybėje užregistruota 30 naujų tuberkuliozės atvejų, o 2014 m. - 22 nauji atvejai. Taigi, skaičiai išties iškalbingi, tad norėdami apsaugoti save nuo šios sunkios ligos, turime žinoti ir atkreipti dėmesį į tam tikrus svarbius dalykus.

    Visų pirma žinotina, kad TB bakterijos plinta, kai sergantis TB žmogus čiaudo, kosėja, dainuoja, kalba, o kiti įkvepia užteršto tuberkuliozės bakterijomis oro. Bakterijos pasiekia žmogaus plaučius, o iš jų keliauja į kitus kūno organus. Įkvėpusiojo organizmas kovoja su TB bakterijomis. Esant infekuotumui: gali būti teigiamas tuberkulino mėginys, tačiau užsikrėtusysis neperduoda mikobakterijų kitiems. Jei bus atliekama krūtinės ląstos rentgenograma, ji nerodys pakitimų. Dalis užsikrėtusiųjų (5-10 proc.) gali susirgti TB. Didelę riziką sirgti turi šie žmonės: užsikrėtę ŽIV, sergantys cukriniu diabetu, neseniai turėję kontaktą su sergančiu TB, vaikai iki 5 m. Tikimybę susirgti taip pat didina: narkotikų vartojimas, nepilnavertė mityba, badavimas, mažas svoris, vėžiniai susirgimai, sunkios inkstų ir žarnyno ligos.

Sergant TB, bakterijos yra aktyvios, dauginasi ir pažeidžia plaučius ar kitas kūno dalis. Įtarti susirgimą galima, jei žmogų kamuoja kosulys (sunkus, trunkantis 3 ir daugiau savaičių), kraujo skreplių atkosėjimas,  karščiavimas, svorio kritimas, naktinis prakaitavimas, silpnumas ir kt. simptomai. Sergantieji mikobakterijomis gali apkrėsti kitus asmenis. Rentgenogramoje matyti specifiniai pakitimai, be to ir tuberkulino mėginio testas yra teigiamas. Sergantiesiems itin svarbu vartoti medikamentus, ne tik gydant šią sunkią ligą, bet ir tam, kad būtų užkirstas kelias tuberkuliozės bakterijų plitimui aplinkiniams.

Kaip išvengti TB? Venkite bendravimo su sergančiais atvira plaučių TB forma. Sergančiam šeimos nariui itin svarbu nuolat dėvėti vienkartines kaukes. Labai reikšmingi yra vaikų skiepai. Vakcina nuo TB (BCG) Lietuvoje skiepijami 2-3 dienų naujagimiai. Nuolat stiprinkite organizmo imunitetą, laikykitės asmens higienos, skirkite didelį dėmesį pilnavertei mitybai ir sveikos gyvensenos principams. Pastebėjus bent vieną iš išvardintų TB ligos simptomų neatidėliotinai kreipkitės į gydytojus ir atsakingai gydykitės.

Sumažinti užsikrėtimo tuberkuliozę riziką galite vėdindami patalpas: aplinkos kontrolė tai viena iš Pasaulinės sveikatos organizacijos rekomenduojamų tuberkuliozės perdavimo patalpose rizikos sumažinimo priemonė. Patalpų vėdinimas ypač naudingas yra namų patalpoms, kur yra sergančių TB šeimos narių bei tų patalpų, pvz.; įstaigų, organizacijų, kur esti didelis gyventojų srautas. Tuberkuliozės mikobakterijos perduodamos oro lašeliniu būdu. Lašeliai su TB bakterijomis į orą patenka, kai plaučių ar gerklų tuberkulioze sergantis žmogus kosėja ir t.t. Lašeliai juda su oro srove nuo kelių minučių iki kelių valandų. Dideli lašeliai nusėda ant žemės per kelias sekundes. Vėdindami patalpas užtikrinsite oro apykaitą, kontroliuosite oro srovės kryptį, sumažinsite TB bakterijų įkvėpimo riziką. Rekomenduojama langus atverti plačiai ir kuo dažniau, kartais padaryti skersvėjį atidarant ir duris. Mažose patalpose galima naudoti ventiliatorius oro srovės nukreipimui. Patalpas vėdinkite nepaisant metų laiko. Tokiu būdu sumažinsite užsikrėtimo tuberkulioze riziką.

Informacijos šaltinis: Užkrečiamų ligų ir AIDS centras

Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos

 biuro specialistė J. Mikalajūnienė

Skaityti daugiau ...

Vanduo - sveikatos eliksyras

Vanduo toks įprastas mūsų gyvenime, kad mes net nesusimąstome apie jį. Jis yra toks unikalus ir niekuo nepakeičiamas! Vandens terpė – natūrali žmogui aplinka, kuri gydo, valo ir jaunina. Apie vandens svarbą, poreikį, tausojimą kasmet primenama Pasaulinę vandens dieną – kovo 22-ąją.

Koks vandens vaidmuo žmogaus organizmo veikloje? Žmogaus kūnas – tai net du trečdaliai vandens. Iš esmės, žmogus tarsi „kaulų maišas”, aptrauktas oda, kurio viduje cirkuliuoja apie 40-50 l įvairių skysčių (kraujo, limfos, ląstelinio ir tarpląstelinio skysčių), kurių pagrindinė sudedamoji dalis – vanduo. Kraujo sudėtyje vandens yra apie 90%. Vandens kiekis žmogaus organizme kinta, vaiko organizmas būna prisotintas vandens, o senatvė biologine prasme – tai prarastas vanduo ląstelėse ir jo trūkumas tarpląsteliniame skystyje. Vandens pasiskirstymas organizme priklauso nuo amžiaus, lyties, raumenų masės, riebalų kiekio, kūno sandaros. Vanduo gyvybiškai būtinas ląstelių energijai ir jų apsaugai nuo išorinio poveikio,  medžiagų apykaitai ir svarbiausių cheminių procesų vyksmui. Tai - idealus pagalbininkas, šalinant toksinus iš organizmo, reguliuojant kūno temperatūrą, užtikrinant ir palaikant organizmo skysčių balansą, apsaugant ir stiprinant raumenis. Kitaip tariant vanduo – pagrindinis energijos šaltinis. Beje, vanduo suderina smegenų ir kūno funkcijas.

Dažnai net nenutuokiama, kad dauguma negalavimų atsiranda būtent dėl vandens trūkumo organizme! Jei jus kamuoja nuovargis be jokios priežasties, nervingumas, nekantrumas, nerimo jausmas, prislėgtumo ir nusivylimo jausmas, suglebimas, neramus miegas, potraukis kavai, gazuotiems ir kitiems dirbtiniams gėrimams - galite įtarti, kad jums trūksta vandens. „Avariniai“ organizmo dehidratacijos požymiai: rėmuo, nevirškinimas, storosios žarnos uždegimas, galvos skausmai, rytinis pykinimas ir t.t. Jei žmogus dėl tam tikrų sąlygų sumažina išgeriamo vandens kiekį arba apskritai geria jo per mažai, nei jo organizmui reikėtų, kūnas pats prisitaiko gyventi ekstremaliomis sąlygomis. Ląstelės gauna tik vandens minimumą, tam, kad išgyventų. Pvz.; organizmas praneša apie troškulį, sausumo pojūčiu burnoje. O tai reiškia, kad žmogui jau trūksta 2-3 stiklinių. Dažniausiai tokiu atveju žmogus išgeria tik vieną stiklinę, nors reikia išgerti keliomis daugiau. Taigi, jei žmogus nejaučia troškulio, tai dar nereiškia, kad vandens jam nereikia.

O kiek gi vertėtų kasdien išgerti gyvybiškai būtino vandens? Štai keletas pagrindinių patarimų:

  1. išgeriamo vandens kiekis priklauso nuo žmogaus kūno svorio, amžiaus, fizinės būklės, aktyvumo, oro temperatūros. Per dieną išgeriamų stiklinių kiekis gali svyruoti nuo 6 iki 10-12. Arba kitaip tariant - vidutiniškai 1,5-2,5 l vandens. Norite tiksliai pasiskaičiuoti? Štai paprasta taisyklė: 1 kg savo svorio padauginkite iš 0.03 (30 ml) vandens. Taigi, jei sveriate 68 kg,  jums reikės 2,04 l kasdien;
  2. vos atsikėlus ryte, būtinai išgerkite bent stiklinę vandens, kad kompensuotumėte naktį prarastą vandens kiekį prakaituojant. Išgerkite stiklinę vandens 30 min. iki valgio bei 2-2,5 val. po valgio;
  3. vandens patariama išgerti prieš bet kokią fizinę veiklą, intensyvų darbą, sportą, kad būtų sukaupta atsargų vandens praradimui. Fizinės apkrovos metu, taip pat tam tikrais intervalais gurkšnokite;
  4. gerkite vandens ir prieš bet kokią protinę veiklą. Proto guvumas, gabumai mokslams taip pat sietini su vandens vartojimu;
  5. dirbantiems daug karštą dieną, vandens reikia daugiau;
  6. pakankamai vandens reikia vartoti ir žiemą, nes pvz.; sausas patalpų oras džiovina odą;
  7. visada po ranka, namie, darbe, turėkite stiklinę, ąsotį, butelį vandens, o keliaudami taip pat pasiimkite su savimi pakankamą jo kiekį.

Jei iki šiol vartojote per mažai vandens ir norite jo suvartoti daugiau, nepulkite tą pačią dieną išgerti visą reikiamą kiekį, pvz.; jei išgerdavote kelias stiklines, o staiga nusprendėte pradėti kasdien suvartoti po 10 stiklinių... Per didelis staigus vandens kiekis gali būti jums pavojingas. Pratinkite save pamažu, kasdien didindami išgeriamo vandens kiekį,  pvz.; išgerkite po 1 stiklinę vandens daugiau nei iki šiol, kol pasieksite savo reikiamo vandens kiekio normą pagal jūsų individualų svorį ir kitas minėtas aplinkybes.

Ar žinojote, kad stiklinė vandens – tikras tonizuojantis gėrimas? Net per porą minučių jis sugeba suaktyvinti smegenis. Jei norite senti ir raukšlėtis lėčiau, taip pat gerkite pakankamai daug vandens.

Taigi, išties, daug svarių priežasčių kuo dažniau paimti į rankas tarą, sklidiną vandens ir pasimėgauti juo. Vanduo stipriau nei bet kuri kita medžiaga jungia mus su visa gamta! Vertinkime ir džiaukimės, kad mūsų šalyje vanduo, tiekiamas iš vandentiekių, bėgantis iš čiaupų yra kokybiškas, saugus vartoti. Nedaug valstybių pasaulyje gali tuo pasigirti! Su meile sau gerkime kiekvieną stiklinę!

Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos  biuro specialistė J. Mikalajūnienė

Skaityti daugiau ...
Prenumeruoti šį RSS naujienų kanalą

Naujausi straipsniai