Mes Facebook-e

A+ A A-
Akcija "Vandens diena" Pasvalio r. Saločių Antano Poškos pagrindinės mokyklos Namišių skyriuje. O.Vaserytės nuotrauka. Akcija "Vandens diena" Pasvalio r. Saločių Antano Poškos pagrindinės mokyklos Namišių skyriuje. O.Vaserytės nuotrauka.

Vanduo - sveikatos eliksyras

Vanduo toks įprastas mūsų gyvenime, kad mes net nesusimąstome apie jį. Jis yra toks unikalus ir niekuo nepakeičiamas! Vandens terpė – natūrali žmogui aplinka, kuri gydo, valo ir jaunina. Apie vandens svarbą, poreikį, tausojimą kasmet primenama Pasaulinę vandens dieną – kovo 22-ąją.

Koks vandens vaidmuo žmogaus organizmo veikloje? Žmogaus kūnas – tai net du trečdaliai vandens. Iš esmės, žmogus tarsi „kaulų maišas”, aptrauktas oda, kurio viduje cirkuliuoja apie 40-50 l įvairių skysčių (kraujo, limfos, ląstelinio ir tarpląstelinio skysčių), kurių pagrindinė sudedamoji dalis – vanduo. Kraujo sudėtyje vandens yra apie 90%. Vandens kiekis žmogaus organizme kinta, vaiko organizmas būna prisotintas vandens, o senatvė biologine prasme – tai prarastas vanduo ląstelėse ir jo trūkumas tarpląsteliniame skystyje. Vandens pasiskirstymas organizme priklauso nuo amžiaus, lyties, raumenų masės, riebalų kiekio, kūno sandaros. Vanduo gyvybiškai būtinas ląstelių energijai ir jų apsaugai nuo išorinio poveikio,  medžiagų apykaitai ir svarbiausių cheminių procesų vyksmui. Tai - idealus pagalbininkas, šalinant toksinus iš organizmo, reguliuojant kūno temperatūrą, užtikrinant ir palaikant organizmo skysčių balansą, apsaugant ir stiprinant raumenis. Kitaip tariant vanduo – pagrindinis energijos šaltinis. Beje, vanduo suderina smegenų ir kūno funkcijas.

Dažnai net nenutuokiama, kad dauguma negalavimų atsiranda būtent dėl vandens trūkumo organizme! Jei jus kamuoja nuovargis be jokios priežasties, nervingumas, nekantrumas, nerimo jausmas, prislėgtumo ir nusivylimo jausmas, suglebimas, neramus miegas, potraukis kavai, gazuotiems ir kitiems dirbtiniams gėrimams - galite įtarti, kad jums trūksta vandens. „Avariniai“ organizmo dehidratacijos požymiai: rėmuo, nevirškinimas, storosios žarnos uždegimas, galvos skausmai, rytinis pykinimas ir t.t. Jei žmogus dėl tam tikrų sąlygų sumažina išgeriamo vandens kiekį arba apskritai geria jo per mažai, nei jo organizmui reikėtų, kūnas pats prisitaiko gyventi ekstremaliomis sąlygomis. Ląstelės gauna tik vandens minimumą, tam, kad išgyventų. Pvz.; organizmas praneša apie troškulį, sausumo pojūčiu burnoje. O tai reiškia, kad žmogui jau trūksta 2-3 stiklinių. Dažniausiai tokiu atveju žmogus išgeria tik vieną stiklinę, nors reikia išgerti keliomis daugiau. Taigi, jei žmogus nejaučia troškulio, tai dar nereiškia, kad vandens jam nereikia.

O kiek gi vertėtų kasdien išgerti gyvybiškai būtino vandens? Štai keletas pagrindinių patarimų:

  1. išgeriamo vandens kiekis priklauso nuo žmogaus kūno svorio, amžiaus, fizinės būklės, aktyvumo, oro temperatūros. Per dieną išgeriamų stiklinių kiekis gali svyruoti nuo 6 iki 10-12. Arba kitaip tariant - vidutiniškai 1,5-2,5 l vandens. Norite tiksliai pasiskaičiuoti? Štai paprasta taisyklė: 1 kg savo svorio padauginkite iš 0.03 (30 ml) vandens. Taigi, jei sveriate 68 kg,  jums reikės 2,04 l kasdien;
  2. vos atsikėlus ryte, būtinai išgerkite bent stiklinę vandens, kad kompensuotumėte naktį prarastą vandens kiekį prakaituojant. Išgerkite stiklinę vandens 30 min. iki valgio bei 2-2,5 val. po valgio;
  3. vandens patariama išgerti prieš bet kokią fizinę veiklą, intensyvų darbą, sportą, kad būtų sukaupta atsargų vandens praradimui. Fizinės apkrovos metu, taip pat tam tikrais intervalais gurkšnokite;
  4. gerkite vandens ir prieš bet kokią protinę veiklą. Proto guvumas, gabumai mokslams taip pat sietini su vandens vartojimu;
  5. dirbantiems daug karštą dieną, vandens reikia daugiau;
  6. pakankamai vandens reikia vartoti ir žiemą, nes pvz.; sausas patalpų oras džiovina odą;
  7. visada po ranka, namie, darbe, turėkite stiklinę, ąsotį, butelį vandens, o keliaudami taip pat pasiimkite su savimi pakankamą jo kiekį.

Jei iki šiol vartojote per mažai vandens ir norite jo suvartoti daugiau, nepulkite tą pačią dieną išgerti visą reikiamą kiekį, pvz.; jei išgerdavote kelias stiklines, o staiga nusprendėte pradėti kasdien suvartoti po 10 stiklinių... Per didelis staigus vandens kiekis gali būti jums pavojingas. Pratinkite save pamažu, kasdien didindami išgeriamo vandens kiekį,  pvz.; išgerkite po 1 stiklinę vandens daugiau nei iki šiol, kol pasieksite savo reikiamo vandens kiekio normą pagal jūsų individualų svorį ir kitas minėtas aplinkybes.

Ar žinojote, kad stiklinė vandens – tikras tonizuojantis gėrimas? Net per porą minučių jis sugeba suaktyvinti smegenis. Jei norite senti ir raukšlėtis lėčiau, taip pat gerkite pakankamai daug vandens.

Taigi, išties, daug svarių priežasčių kuo dažniau paimti į rankas tarą, sklidiną vandens ir pasimėgauti juo. Vanduo stipriau nei bet kuri kita medžiaga jungia mus su visa gamta! Vertinkime ir džiaukimės, kad mūsų šalyje vanduo, tiekiamas iš vandentiekių, bėgantis iš čiaupų yra kokybiškas, saugus vartoti. Nedaug valstybių pasaulyje gali tuo pasigirti! Su meile sau gerkime kiekvieną stiklinę!

Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos  biuro specialistė J. Mikalajūnienė

Atnaujinta17 Kovas 22, Trečiadienis 12:02
Aukštyn
« Rugsėjis 2018 »
Pirm Antr Tr Ket Penk Šešt Sek
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kontaktai

Vytauto Didžiojo a. 6, III a. LT-39149 Pasvalys; Tel.: 8 451 20130;  8 451 20131; el. paštas: vsbiuras@gmail.com

Naujausi straipsniai

Numatyti renginiai

Nėra renginių