Mes Facebook-e

A+ A A-
Artūro Juzefovičiaus nuotraukos Artūro Juzefovičiaus nuotraukos

Paskaitos, sudominusios klausytojus!

Širdies ir kraujagyslių ligos visame pasaulyje yra siejamos su netinkama žmonių gyvensena: rūkymu, per mažu fiziniu aktyvumu, antsvoriu, nesveika mityba, negydomu padidėjusiu arteriniu kraujospūdžiu ar cukriniu diabetu. Lapkričio 19 d. Pasvalio Visuomenės sveikatos biure vyko paskaitos – diskusijos, skirtos Širdies ir kraujagyslių ligų ir cukrinio diabeto prevencijos programos vykdymui. Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ala Markevičienė paskaitos „Sveika gyvensena, jos reikšmė lėtinių neinfekcinių ligų prevencijai“ metu pabrėžė, kad sveiko gyvenimo įpročių ugdymas jau nuo pat vaikystės yra pats svarbiausias sveikatos stiprinimo veiksnys, nes žinios ir įgūdžiai yra labai reikalingi tam, jog galėtumėm įvertinti bei išsiugdyti teigiamas nuostatas, pajusti atsakomybę už savo sveikatą. Sveika gyvensena apima įvairius komponentus: mitybą, fizinį aktyvumą, tabako vartojimą/nevartojimą, alkoholio ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimą/nevartojimą, farmacijos preparatų vartojimą, darbo ir poilsio (miego) režimą, seksualinę elgseną, patiriamą stresą ir gebėjimą jį įveikti. PSO, Europoje ir Lietuvoje yra sukaupta tikrai nemažai įvairių mokslinių tyrimų bei duomenų, kurie įrodo, jog keičiant gyvensenos įpročius galima pagerinti savo sveikatą. Lietuvoje yra paplitę su mityba susiję lėtinių neinfekcinių ligų rizikos veiksniai: didelė cholesterolio koncentracija arterinė hipertenzija, nutukimas, sutrikusi angliavandenių apykaita. Labai svarbu mankštintis, nes fizinis aktyvumas vis dar išlieka nepakankamas. Fizinis pasyvumas didina riziką susirgti galvos smegenų insulto, širdies ligomis, arterine hipertenzija. Per dieną reikėtų judėti ne mažiau 30 minučių (vidutinio intensyvumo fizinė veikla), kad galėtumėm išlaikyti savo fizinę formą.

Paskaitos dalyviai supažindinti su rūkymo žala. Rūkymas labai įvairiai (tačiau visais atvejais neigiamai) veikia širdies ir kraujagyslių sistemą. Jis – viena svarbiausių mirties priežasčių pasaulyje. Rūkant sumažėja deguonies patekimas į širdį, smegenis, padidėja miokardo infarkto ar insulto rizika. Rūkančiųjų tarpe kur kas dažniau pasitaiko paralyžių tikimybė, pagreitėja aterosklerozės vystymasis. Specialistė patikino, jog rūkantieji 10 kartų dažniau serga plaučių vėžiu, nes yra pažeidžiamos kraujagyslės.

Buvo paliesta ir alkoholio vartojimo žala. Nesaikingas jo vartojimas jau tapo daugelio valstybių ir tautų tragedija. Alkoholį vartojantys asmenys yra pagrindinė nelaimių keliuose, traumų, nelaimingų atsitikimų darbe ir namuose, savižudybių priežastis.

Dietistės Ritos Venslovienės paskaitoje buvo aptartos pagrindinės maisto grupės, jų įtaka širdies ir kraujagyslių bei cukrinio diabeto atsiradimui. Bene daugiausia žalos mums pridaro cukrus. Cukraus vartoti rekomenduojama iki 25 gramų per dieną, o tai yra 6 arbatiniai šaukšteliai. Beveik nėra maisto produktų, kurių sudėtyje nebūtų cukraus. Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kiek cukraus yra maisto produktuose, kurie yra įvardijami sveikais: jogurtuose, varškės sūreliuose, kečupe, duonos gaminiuose, sultyse. Rekomenduojama atidžiai skaityti etiketes. Riebalai yra svarbūs mūsų organizmui, tik reikia tinkamai juos pasirinkti. Sveiki yra tie produktai, kuriuose vyrauja nesotieji riebalai: riebios žuvys, avokadai, riešutai, rapsų, linų sėmenų ir alyvuogių aliejus. Dietistė rekomendavo vartoti mažiau sočiųjų riebalų, kurių šaltinis yra riebi mėsa, sviestas, palmių ir kokosų aliejus, grietinėlė, sūris, kiauliniai taukai.

Pasak specialistės, mūsų organizmui reikia maisto, praturtinto baltymais: žuvies, mėsos, kiaušinių, ankštinių daržovių, riešutų. Žuvies reikėtų suvalgyti mažiausiai 2 kartus per savaitę po 140 gramų, įskaitant ir riebios žuvies porciją. Mėsą rinktis neriebią. Jeigu vartojame paukštieną, nuimkime odelę, mažinkime raudonos apdorotos mėsos kiekį iki 70 gramų per dieną. Labai svarbu gaminimo būdas. Reikėtų gaminti grilyje, virti arba ruošti garuose. Daugiausia naudos mums atneša daržovės ir vaisiai. Jų reikia sunaudoti mažiausiai 400 g. Bulvės, saldžiosios bulvės ir kitos krakmolingos šaknys nėra klasifikuojamos kaip vaisiai ir daržovės.

Svarbu vengti pramoninių transriebalų, kurie susidaro kaitinant augalinius riebalus. Jų apstu perdirbtuose maisto produktuose: margarine, greito maisto užkandžiuose, keptuose patiekaluose, šaldytose picose, pyraguose, sausainiuose, pyragaičiuose, bulvių ir kituose traškučiuose. Per dieną turėtume sunaudoti ne daugiau 3 arbatinių šaukštelių riebalų.
Taip pat svarbu sudėtinių angliavandenių turintis maistas: kruopos, duona, bulvės, ryžiai, makaronai. Rinkimės pilno grūdo produktus, kruopas (soras, avižas, ruduosius ryžius, Bolivinę balandą, visadalius makaronus).

Mūsų organizmas turi gauti pakankamai skaidulinių medžiagų (20-30 gramų per parą). Jų daug turi produktai iš rupaus malimo miltų nemaltų grūdų gaminių. Daug maistinių skaidulų, kurios gerina žarnyno veiklą, yra kviečių, avižų bei miežių sėlenose. Skaidulinės medžiagos mažina cholesterolio koncentraciją kraujyje.

Specialistė pabrėžė, jog būtina riboti druskos kiekį iki 5 gramų per dieną, ją galima pakeisti pipirais ir sode užaugintais prieskoniais ir rekomendavo per dieną išgerti 6-8 stiklines vandens. Vengti energetinių gėrimų, Coca–Colos, negerti kaloringų gėrimų, o geriau suvalgyti vaisių, daržovių ar baltymingo maisto.

Paskaitos metu dalyviai sužinojo, kaip apskaičiuoti savo kūno masės indeksą, pamatuoti liemens apimtį. Žinant rezultatus galima pakoreguoti savo mitybą. Baigdama lektorė pabrėžė, kad naudinga vartoti aukštos maistinės vertės produktus ir neužmiršti, kad gero skonio ženklas yra saikas. Taigi, reali žmogaus gyvenimo trukmė priklauso nuo gyvenimo būdo, aplinkos, higieninių sąlygų, genetikos, bei žalingų įpročių. Žinoma, jog sveikas gyvenimo būdas tai yra iššūkis, tačiau viskas įmanoma. Svarbiausia išsiugdyti tinkamus įgūdžius!

Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos biuras
Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Ala Markevičienė

Daugiau renginio nuotraukų rasite socialiniame tinkle Fb: Pasvalio Visuomenės Sveikatos Biuras

Pasvalio Visuomenės Sveikatos Biuras nuotrauka.

Atnaujinta19 Sausis 03, Ketvirtadienis 11:18
Aukštyn
« Balandis 2019 »
Pirm Antr Tr Ket Penk Šešt Sek
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Kontaktai

Vytauto Didžiojo a. 6, III a. LT-39149 Pasvalys; Tel.: 8 451 20130;  8 451 20131; el. paštas: vsbiuras@gmail.com

Naujausi straipsniai

Numatyti renginiai

Nėra renginių